18 okt. 2023

Trading update 3Q23

REGULATED INFORMATION - INSIDE INFORMATION - INVESTOR RELATIONS

Focus op groei van winstgevendheid ondanks minder gunstige marktomstandigheden

Kortrijk, België, 18 oktober 2023, 7.30 u – Vandaag maakte Barco (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) de resultaten bekend voor het derde kwartaal afgesloten op 30 september 2023.

Hoogtepunten derde kwartaal van 2023
  • De bestellingen voor 3Q23 bedroegen 239,9 miljoen euro, een daling met -1% tegenover 3Q22
  • De bestellingen year-to-date stegen met 4% tot 781,0 miljoen euro tegenover vorig jaar
  • Het orderboek per 30 september 2023 bedroeg 523,4 miljoen euro, een stijging met 5% tegenover het begin van het jaar en 3% meer dan eind juni 2023
  • De omzet voor 3Q23 bedroeg 229,6 miljoen euro, een daling met -12% tegenover 3Q22 (-9% bij constante wisselkoersen)
  • De omzet year-to-date bedroeg 750,5 miljoen euro, +2% jaar op jaar (+3% bij constante wisselkoersen)
Executive summary derde kwartaal 2023

Toplijn van de groep
Overzicht kwartaal-over-kwartaal

Het niveau van de bestellingen bleef met 239,9 miljoen euro vrijwel identiek aan dat van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Enterprise en Entertainment kenden een groei en bij Healthcare was er een daling. Er waren aanzienlijke regionale verschillen. De vraag in APAC bleef zwak, als gevolg van lager dan verwachte investeringen in China. In Noord- en Zuid-Amerika namen de bestellingen toe, met belangrijke groeicijfers in de segmenten Cinema en Large Videowalls, die evenwel gedeeltelijk werden geneutraliseerd door lagere bestellingen in Healthcare. In EMEA daalde het aantal bestellingen, voornamelijk door Entertainment. Het orderboek groeide verder tot 523,4 miljoen euro, een stijging met 3% ten opzichte van 505,8 miljoen euro eind juni 2023. De book-to-billverhouding voor het derde kwartaal bedroeg meer dan 1.

De omzet voor het derde kwartaal bedroeg 229,6 miljoen euro, 12% lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De Entertainment-divisie bleef sterk presteren dankzij een aanzienlijke omzetgroei in het Cinema-segment, in vergelijking met een sterk derde kwartaal van 2022 toen de activiteit zich herstelde na de verstoringen in de toelevering in 1H22. De omzet van Healthcare liet een daling optekenen van 27% tegenover vorig jaar door het langzamer dan verwachte economische herstel in China. Ook in Noord- en Zuid-Amerika daalde de omzet door de afbouw van een groot modaliteitsplatform en een vertraging in de bevoorradingsketing van een bijgewerkt displayplatform voor diagnostische beeldvorming. Ondertussen nam de omzet van Healthcare in EMEA toe. In de Enterprise-divisie daalde de omzet met 13%. Die daling situeerde zich voornamelijk bij Large Videowalls, waar we de strategische review uitvoerden, maar ook verdere projectvertragingen zagen bij belangrijke implementatiepartners. Meeting Experience zag een groei in marktaandeel in een zwakkere markt, resulterend in een mid-single digit afname van de verkoop ten op zichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Tijdens het derde kwartaal bleef Barco investeren in groei-initiatieven om de groei te stimuleren voor 2024 en nadien. Deze omvatten nieuwe productintroducties voor volgend jaar in alle divisies: nieuwe toevoegingen aan de ClickShare-portefeuille, verdere uitbreiding van het Barco CTRL-softwareplatform voor controlekamers, de lancering van een nieuw flagshipproduct voor mammografie en een nieuwe generatie beeldverwerkingscontrollers en mid-end projectoren voor de Immersive Experience-markt. In Cinema zijn we van plan om een nieuwe mediaserver te lanceren, en ook de nieuwe generatie van laser cinemaprojectoren, uitgerust met HDR Lightsteering technologie. Op het vlak van productie hebben we onze strategie van focused factories verder uitgerold, terwijl de bouw van de nieuwe fabriek voor projectie in Wuxi volgens schema verloopt.

Citaat van de co-CEO’s, An Steegen en Charles Beauduin

“In het derde kwartaal van 2023 werden de ongunstige omstandigheden van het tweede kwartaal intenser. In China bleef het verwachte herstel van de pandemie uit, wat doorweegt op de resultaten en groeivooruitzichten voor dit jaar. In onze belangrijkste markten zien we een gemengd beeld: enerzijds hebben Healthcare en Enterprise te maken met een zwakkere marktvraag als gevolg van de afzwakkende macro-economische omstandigheden. Anderzijds blijft de Entertainment-markt voortbouwen op het sterke momentum dat vorig jaar begon.

Terwijl we door deze minder gunstige marktomstandigheden navigeren in 2023, blijven de fundamenten van onze belangrijkste markten intact en focussen we op het winnen van marktaandeel, kostenbeheersing en verdere margeverbeteringen. Daarnaast blijven onze managementteams inzetten op de uitvoering van onze strategische initiatieven, met name onze roadmap voor nieuwe productintroducties en de operationele efficiëntie door middel van gerichte fabrieken.”

Vooruitzichten voor 2023 en daarna

De volgende stellingen zijn toekomstgerichte verklaringen op vergelijkbare basis; werkelijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.

Gezien de moeilijke marktomstandigheden, verwacht het management dat de omzet voor FY23 in lijn zal zijn met de omzet van vorig jaar. Met deze toplijn, verwacht het management een EBITDA-marge rond 14% voor het volledige jaar 2023.

De toplijn voor 2024 zal afhangen van de evolutie van de algemene marktomstandigheden. Het management herbevestigt wel zijn verwachting om terug te keren naar high single digit groei voor de lange termijn.

Het management herbevestigt ook de verwachting voor een EBITDA marge tussen 14% en 18% voor 2024 en de jaren nadien.

Update m.b.t. co-CEO Charles Beauduin

Co-CEO Charles Beauduin is de afgelopen maanden door ziekte afwezig geweest. De voorbije weken heeft de heer Beauduin zijn rol als co-CEO weer opgepakt. Hij werkt grotendeels op afstand, maar keert ook geleidelijk aan terug naar kantoor om belangrijke vergaderingen bij te wonen.

Dit persbericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten. Die verklaringen reflecteren de huidige inzichten van de bedrijfsleiding aangaande toekomstige gebeurtenissen, en zijn onderhevig aan bekende en onbekende risico’s, onzekerheden en andere factoren die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten aanzienlijk verschillen van toekomstige resultaten of prestaties die door die toekomstgerichte verklaringen worden uitgedrukt of die daaruit zouden kunnen worden afgeleid. Barco verstrekt de in dit persbericht opgenomen informatie per huidige datum en neemt geen enkele verplichting op om de toekomstgerichte verklaringen in het licht van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins te actualiseren. Barco wijst elke aansprakelijkheid af voor verklaringen die door derden worden afgelegd of gepubliceerd, en neemt geen enkele verplichting op om onnauwkeurige gegevens, informatie, conclusies of opinies te corrigeren die door derden worden gepubliceerd met betrekking tot dit of enig ander persbericht dat door Barco wordt verspreid.

Barco is een wereldwijd bedrijf met hoofdkantoor in Kortrijk (België). Dankzij onze visualisatie- en samenwerkingstechnologie kunnen professionals innovatie versnellen in de gezondheidszorg-, enterprise- en entertainmentmarkten. We tellen meer dan 3.000 professionals met een visie en een passie voor technologie die is vastgelegd in meer dan 500 unieke patenten.

Barco is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) en realiseerde een omzet van 1.058 miljoen euro in 2022.

Interesse? Ga naar www.barco.com of Twitter (@Barco), LinkedIn (Barco), YouTube (BarcoTV), Instagram (barco_nv) en Facebook (Barco).

Barco. Visioneering a bright tomorrow.